United Visual Artists: Strange Attractions
United Visual Artists: Strange Attractions
Kunsthalle Praha a Signal Festival již potřetí společně odhalují nový projekt audiovizuálního umění. Publiku se představí dobře známý londýnský umělecký kolektiv United Visual Artists. Výstava Strange Attractions otevírá 10. října jako součást Galerijní zóny Signal Festivalu. UVA přináší rozmanité dílo, které spojuje nové technologie s tradičními médii. Vizuály připravovali třeba pro hudebníky Jamese Blakea nebo Massive Attack. Pro svou první pražskou výstavu zvolili téma teorie chaosu. Využívají ji ke zkoumání vzniku vzorců a reality doby velkých dat, strojového učení a umělé inteligence. Centrálním dílem výstavy je kinetické dvojité kyvadlo Strange Attractor. Jeho pohyby jsou v reálném čase převáděny na data, neviditelnou virtuální sílu a následně působivé projekce, které propojují fyzické a digitální světy i zážitky. Další tři díla Present Shock, Etymologies a Serendipity pak zkoumají otázky řádu a chaosu v jazyce a společnosti pod náporem přívalu dat. Výstava sleduje současný umělecký přístup vizualizace a zpřístupnění složitých vědeckých konceptů široké veřejnosti. Potrvá až do 13. ledna 2025.
10/10 2024—13/1 2025
Galerie 3 v Kunsthalle Praha
Kurátoři/kurátorky:
Iva Polanecká (Kunsthalle Praha),
Pavel Mrkus a Martin Pošta (Signal Festival)
„Stěžejním pojmem výstavy je teorie chaosu. Původně ji formuloval meteorolog Edward Lorenz v 60. letech 20. století a popisoval komplexní chování dynamických systémů. V podání UVA se stává nástrojem pro zkoumání fundamentálních otázek o povaze reality a našeho vnímání světa,“ přibližuje kurátorka výstavy z Kunsthalle Praha, Iva Polanecká.
Pro UVA je typická práce s komplexními filozofickými a vědeckými koncepty, které převádí do vizuálně přitažlivých forem. Studio s kolaborativním étosem založil v roce 2003 umělec Matt Clark. Původní podnětem a příležitostí pro to byla spolupráce s Massive Attack a jejich tajemným frontmanem Robertem Del Najou. V té době přelomové vizuály zkoumaly témata sledování, dezinformací a státní kontroly. Subverzivní poselství kapely pak UVA obrazově doprovázeli ještě několik let a významně se etablovali na londýnské umělecké scéně. Nadále jsou spojeni například s choreografy Paris Opéra Ballet, filmařem Adamem Curtisem, hudebníky Jamesem Blakem a Benem Frostem nebo kognitivním vědcem Markem Changizim. Jejich díla jsou také zastoupená ve sbírkách významných institucí, jako jsou mj. Royal Academy of Arts, Serpentine Gallery nebo Victoria & Albert Museum.
Pro Kunsthalle Praha a Signal Festival jde o třetí spolupráci na audiovizuální výstavě. Společně již prezentovali mladou generaci digitálních umělců a umělkyň, včetně známého českého umělce Ondřeje Zunky a jeho Zünc Studia. Minulý rok uvedli Lunchmeat Studio a jejich velkoformátovou instalaci. Kooperace letos se Strange Attractions vrcholí. „United Visual Artists vytvářejí dynamické zážitky a atmosférická představení, která obklopují diváky prostřednictvím souhry světla a stínu. V posledních dvaceti letech pomohli definovat celou generaci mediálních umělců pracujících se světlem, prostorem, zvukem a kódem,“ dodává za Signal Festival jeho kurátor Pavel Mrkus.
Středobodem výstavy je dvojité kyvadlo Strange Attractor a na něj v reálném čase navázaná velkoformátová projekce. Datové záznamy pohybů se přenáší do dynamického promítání, které vtáhne diváctvo přímo do rozsáhlého galerijního prostoru. Jedno z ramen je pod motorizovanou kontrolou, to druhé naopak vnáší do díla prvky chaosu a nepředvídatelnosti. Zkoumání fenoménů nahodilosti a strukturovaných vzorců ve zdánlivě chaotických systémech je pro umělecký kolektiv hlavním motivem výstavy.
Dynamika díla odráží tradici kinetického umění a světelných instalací, která se rozvíjela v polovině 20. století. Fascinace světlem, pohybem a mechanickými aparáty sahá až k průkopníkům jako byli Man Ray a László Moholy-Nagy. Jejich práce nebyla významná jen technickými inovacemi, ale také zásadním konceptuálním posunem umělecké tvorby. UVA na tuto tradici navazují a posouvají dál. Do své tvorby začleňují pokročilé digitální technologie a algoritmy, přičemž zkoumají jejich filozofické a společenské dopady v umění, přírodě a společnosti.
Další instalace Present Shock a Etymologies, se rovněž zabývají současnou debatou o vztahu člověka a technologie v době umělé inteligence. Etymologies například nově uspořádává a dekonstruuje texty Franze Kafky, čímž vytváří zajímavou interakci mezi lidským vědomím a strojovými algoritmy. Světelná socha Serendipity, inspirovaná Lorenzovým objevem citlivosti nelineárních systémů na počáteční podmínky, slouží jako vizuální metafora principu teorie chaosu, když se dva světelné body promítané laserem v galerii proplétají ve fascinujícím tanci.
Celá multimediální instalace je setkáním abstraktních konceptů převedených do hmatatelných a ohromujících forem. Vyzývá diváctvo k zamyšlení nad tím, jak počáteční podmínky a základní dynamika utvářejí jevy kolem nás. Podobně nabízí otázky spojené s životem v době velkých dat, umělé intelligence, informačního přetížení a digitalizace.
Můžete si také prohlédnout texty k výstavě od Ivy Polanecké a Pavla Mrkuse:
O umělci
United Visual Artists (UVA) je londýnské studio založené v roce 2003 britským umělcem Mattem Clarkem. Rozmanité dílo UVA integruje nové technologie s tradičními médii, jako jsou sochy, performance a site-specific instalace. Čerpají ze zdrojů od starověké filozofie po teoretickou vědu a zkoumají kulturní rámce a přírodní jevy, které utvářejí naše poznání, vytvářejí nástroje, jež manipulují s naším vnímáním a odhalují relativitu našich zkušeností. Spíše než hmotné předměty jsou díla studia UVA lépe chápána jako události v čase, ve kterých se odvíjí výkon světla, zvuku a pohybu.
UVA jsou zastoupeni ve významných galerijních institucích, jako jsou např. londýnské Barbican Curve Gallery, Královská akademie umění, Serpentine Gallery, The Wellcome Trust či Victoria & Albert Museum, tokijské YCAM nebo na bienále v Sydney. UVA studio tvoří s nejrůznějšími specialisty daleko přesahujícími rámec výtvarného umění. Spolupráce zahrnuje mnoho oborů a osobností, včetně choreografů Animals of Distinction, Benjamina Millepieda a Paris Opéra Ballet, filmaře Adama Curtise, hudebníků Massive Attack, Battles, Jamese Blakea či Bena Frosta.
O Signal Festivalu
Signal Festival je největší přehlídkou digitální a kreativní kultury v Praze. Vydává se na výpravu mezi ekosystémy plné uměleckých děl z oblasti light designu, vizuálního a digitálního umění, umělé inteligence, ale i konceptuálního umění. Spojuje historické kulisy milované Prahy s nejnovějšími technologiemi a současnými společenskými tématy.